Už je tomu rok, čo nastúpila do funkcie súčasná vláda.
V júni 2006 sa konali parlamentné voľby , ktoré sa odlišovali od tých predchádzajúcich. Bolo to po prvýkrát, kedy sa ľudia nemuseli rozhodovať proti niekomu ( voľba menšieho zla , ktorá sprevádzala voľby v rokoch 1998, 2 002 ) , ale mohli slobodne a uvoľnene dať hlas svojmu favoritovi bez toho, aby výsledok volieb narušil zahraničné smerovanie Slovenska.
Slovenská republika ako súčasť NATO a EÚ bola už v roku 2006 medzinárodne etablovaná a jej občania , a teda aj voliči nemuseli voliť pod nátlakom NATO a EÚ ( voľby 1998, 2002 ), ktorí vždy vedeli poradiť koho majú voliť, aby sa Slovensko stalo členom NATO či EÚ. Preto sa nie je čomu čudovať, že tak zahraničím zbožňovaní expremiér Dzurinda nevyhral a nestal sa opätovne premiérom.
Ľudia unavení mnohými Dzurindovými reformami, ktoré nie dobre dopadali na Slovákov a zhoršovali ich sociálne postavenie ( zrušenie viacerých sociálnych istôt, nelepšiaca sa situácia strednej vrstvy ) a k tomu nesplnené sľuby, ktoré dal ešte v roku 1998 ( hlavne sľub o dvojnásobných platoch ) nenaznačovalo na žiadny pozitívny výsledok vo voľbách v roku 2006. Dzurindovu vládu nezachránilo ani to, že doviedli Slovensko do únie.
Slováci oslobodení od nátlaku únie a NATO zahlasovali azda po prvý raz bez obáv z neskorších následkov.
Z volieb vzišla vláda, ktorá si dala prívlastok sociálnodemokratická. I keď mnohí odporcovia súčasnej vlády tvrdia, že vláda nie je až taká sociálna ako o sebe tvrdí, v porovnaní s bývalými Dzurindovými vládami je omnoho pozitívnejšie vnímaná u obyvateľstva aj preto, že aj keď malými krokmi prináša určité sociálne prvky obyvateľstvu ( zrušenie poplatkov v zdravotníctve, 1000 korún pre dôchodcov, zvýšenie pôrodného pre prvorodičky ). Opozícia všetky tieto opatrenia vlády charakterizuje ako nesystémové. Neviem v čom je nesystémovosť zrušenia 20 a 50 korunačiek v zdravotníctve. To znamená, že celý zdravotnícky systém bol položený iba na privatizácií zdravotníckeho majetku a na poplatkoch ? Čo sa týka pôrodného by som súhlasil aj s navýšením pôrodného aj na druhé dieťa, ale peniaze nie sú všetko. Je potrebné zlepšiť zaopatrenie rodín s deťmi po sociálnej stránke, aby si rodiny mohli dovoliť dať deti do škôlky, či zlepšiť pracovné podmienky pre pracujúcich, ktorí vychovávajú deti. V tejto oblasti vidím výhrady.
Vláda síce vo väčšej miere ponechala reformy predchádzajúcej Dzurindovej vlády, ktoré podrobila menšej kozmetickej úprave, ale oproti Dzurindovej vláde vie tá Ficova svoje aj keď menšie opatrenia vrámci Dzurindových reforiem lepšie obyvateľstvu predať tak, že ľudia ju vnímajú v lepšom obraze.
Ficova vláda okrem opozície na Slovensku našla nepriateľa v zahraničí. Už počas je vzniku prichádzali zo zahraničia hlasy o neprijateľnosti takejto vlády. Je neprípustné, aby demokratickej krajine hrozili a šepkali ej , koho má mať vo vláde. Vláda bola taktiež podrobená kritike za SNS vo vláde a výroky je predsedu zahraničie vnímalo s pobúrením. Podobné výroky len menej vulgárne vyslovuje i podpredseda českej vlády Čunek a zo zahraničia nie sú počuť žiadne kritické hlasy. Však súhlasím s tým, že výroky pána Slotu sú neprípustné. Treba podotknúť, že viacerí novinári ako to bolo v poslednom prípade, idú robiť rozhovor s pánom Slotom, keď vidia, že je opitý. Začnú sa ho vypitovať na homosexuálov a všetci sa môžeme dovtípiť , ako to potom dopadne. Potom ho za tieto výroky kritizujú. Áno, nesúhlasím s výrokmi Jána Slotu, ale prečo sa ho na takéto otázky spytujú, keď vidia v akom stave je. Podľa mojej mienky je to obyčajná vypočítavosť, aby sa mohlo týždeň o čom v novinách písať.
Inou témou, ktorou sa útočilo na Ficovu vládu, bol osud Maďarov na Slovensku. Opozícia – hlavne SMK – sa ujala tejto témy a pomocou svojich europoslancov, maďarskej vlády sa pokúšali podľa mojej mienky klamlivo informovať o Slovensku - že na Slovensku sa Maďari nemajú dobre, že na Slovensku ich diskriminujú a sú porušované ich práva a aby ich všetci ľutovali a pomohli im. Maďari boli vždy dobrí v lobovaní za svoje záujmy, no našťastie vláda vydržala nápor. Domnievam sa , že jediní Maďari, ktorým podľa SMK vláda urobila zle, boli tí, ktorí po prehre SMK vo voľbách a nedostaní sa do koalície , museli opustiť svoje tepľúčke miesta a váľovčeky v štátnej správe, a to nezniesla ani strana ako celok a došlo k výmene predsedníctva a predsedu SMK sprevádzané mnohými pikantnými informáciami z vnútra SMK, a tak sa aj maďarskí voliči mohli pozrieť, že ani SMK sa nevymyká zo slovenského straníckeho priemeru.
Okrem problémov s Budapešťou sa slovenská diplomacia za posledný rok musela vysporiadať s témou Kosova a prípadným vyriešením jeho statusu. Aj v tejto problematike sa pochytila koalícia s opozíciou a obe strany sa pokúsili vytĺcť z Kosova čo najväčší politický kapitál. Opozícia začala so svojimi deklaráciami ( prvú deklaráciu ešte pred kosovskou predložilo KDH – deklarácia o daňovej suverenite – nezmyselné predkladanie, ktoré nemalo v parlamenta oporu ). Ďalšou deklaráciou bola tá o Kosove. Opozícia, ale hlavne SDKÚ, sa podujala ochraňovať zvrchovanosť Srbska. Nakoniec aj tak musela opozícia hlasovať za koaličný návrh deklarácie , ktorý bol viackrát prerokovaný medzi koaličnými partnermi, ktorí sa chceli vyhnúť vyhroteniu názorov hlavne medzi Smerom, ktorý má nominanta na poste ministra zahraničných ( Ján Kubiš ) a SNS. Deklarácia síce bola schválená, ale bolo to tzv. Pyrrhovo víťazstvo SNS, keďže deklarácia nijak významne neobmedzuje ministra zahraničných vecí pri hlasovaní v Bezpečnostnej rade OSN.
Ku koncu prvého roku vlády kabinetu Róberta Fica začali svoje predstavy o zmenách v svojich rezortoch uskutočňovať aj iné ministerstvá – ministerstvo školstva a jeho zákon o spoplatnení externého štúdia alebo ministerstvo zdravotníctva s nápadom optimalizácie siete nemocníc. Ale to je už iný článok.
Rok od parlamentných volieb 2006
04.07.2007 21:37:43
Komentáre
sucasna vlada
Ten referát napísal Fico?